Статьи * Articles

Nová ufologická doktrína - nový pohled, nové přístupy

Jevgenij Sidorov, vedoucí lotyšského UFO centra (UFOLATS) v Rize.

Už více než 55 let fenomén UFO přitahuje napjatou pozornost výzkumníků a vědců. Za uplynulé období se jak na oficiální, tak i na neoficiální úrovni podnikaly opakovaně pokusy pochopit podstatu tohoto jevu. Byla provedena obrovská práce při sběru svědeckých výpovědí, jsou shromážděny mnohé databáze plné údajů, byly podniknuty pokusy o analýzu a klasifikaci fenoménu. Tuto práci podnikali výzkumníci, jedinci, státní služby, vědecké i vojenské organizace, ale přesto fyzikální podstata UFO i dnes zůstává utajena.
(Doktrína – vědecká nebo filosofická teorie, souhrn základních názorů a principů.

Fenomén - v tomto článku se slovo fenomén užívá ve smyslu méně častého, unikátního jevu, ke kterému vztahujeme všechny anomální jevy, včetně UFO.)
Pro efektivnější spolupráci ve výzkumu UFO výzkumníci zakládali organizace a vědecké společnosti, které prakticky zformovalo nové společenské, mezinárodní hnutí, a jež se vyvinulo v paranauku – ufologii.

55 let je pro jakoukoliv vědu doba nemalá, pokud se podíváme na intenzívní rozvoj vědy a techniky ve 20 století. Mnohé vědní obory v této revoluční době uskutečnily převrat v neznalosti, reálně rozšířily oblast poznání.

Problém je v tom, proč přes zjevnou nepochybnost a fyzickou reálnost fenoménu UFO (pochybnosti o objektivnost existence fenoménu UFO dnes prakticky nepřetrvaly), jeho výzkum nedal v principu nové poznání, nové informace, pouze v lepším případě fotografie nebo videozáznamy svědků. Navíc věda na oficiální úrovni za poslední desetiletí nedovolila dát fenomén UFO do sféry svých předních zájmů a vymezit mu důstojné místo ve vědeckých programech.

V čem je základní příčina nebo příčiny této slepé uličky v poznání fenoménu UFO? Proč množství nepřechází v kvalitu? Proč, bez ohledu na veliké úspěchy vědy a současných technologií, fenomén UFO stejně zůstává prakticky mimo zájem vědců? (Jde o současný stav pozornosti vědy k UFO.) Pokud hypoteticky vyloučíme mlčení a tajný výzkum, co zbude?

Výzkumy samostatných organizací a práce soukromých výzkumníků? A to při kolosálním vědeckotechnickém, filosofickém a světovém potenciálu skrytém v samotném fenoménu.

Dnes můžeme konstatovat, že základní příčina ustrnutí výzkumu UFO je v samotné vědě, v její inertnosti, strnulosti v jejím nezájmu a nezpůsobilosti podívat se na fenomén UFO jako na „neznámý přírodní jev“. Domnívám se, že se najdou dostatečné argumenty k ospravedlnění takového vztahu vědy k tajemství 20 století. Ovšem obviňovat celou vědu, přesněji organizaci vědeckého výzkumu fenoménu UFO, by bylo nekorektní, protože úroveň organizace výzkumu se v různých státech liší. Ve skutečnosti k zapojení výzkumu UFO do vědeckých programů už není třeba tak moc – stačí na současné úrovni popsat, pochopit a přijmout fakt objektivní reality fenoménu UFO a celý problém může mít jiný směr. Všechny ostatní problémy v organizacích vědeckých výzkumů UFO jsou nicotné ve srovnání s důležitostí tohoto úkolu.

Nechci analyzovat úroveň organizace vědeckých výzkumů UFO v různých zemích a tím méně známkovat tento proces. To je věc speciální analýzy. V principu tato otázka z větší či menší části zaměstnává mnohé výzkumníky. Problémy jsou a mají objektivní i subjektivní charakter, ale...

Chtělo by to obrátit pozornost výzkumníků na trochu jiné problémy v poznání fenoménu UFO. Především je očividná omezenost pohledu výzkumníků na mimozemskou verzi řešení fenoménu. Tato verze tak hluboko vešla do povědomí výzkumníků, že vytěsnila elementární logiku a zdravý smysl, a stala se brzdou v dalším poznání existence fenoménu. Pravda, takový pohled je přijímán lehce pro svou jednoduchost a snadnou pochopitelnost, naději na blízký technologický pokrok a především perspektivu nevyhnutelného kontaktu s dávno očekávanými mimozemskými, vysoce rozvinutými civilizacemi.

Nelze nezmínit i rozšíření pojmu „létající talíře“. Všechno toto v konečném součtu dělá ve společnosti představu o UFO jako o technickém stroji mimozemské civilizace. Můžeme říci, že tato verze odráží „klasickou ufologickou doktrínu“, i když se nikdo takovou doktrínu nedovolil zformulovat za posledních 55 let!

Ale kdyby to aspoň mělo nějaký význam v poznání podstaty fenoménu. Bohužel nemá. Před 55 lety, tak i dnes se v poznání nic nezměnilo. Poznamenávám, že výzkumníci natolik uvěřili verzi „létacích talířů“, že za ní nevidí absurdnost, primitivismus, neodůvodněnou agresi v chování mimozemšťanů, očividnou demonstraci a teatrálnost a nízkou spolehlivost jejich prostředků zabraňující havárii.

Pokud není zřetelný pokrok v poznání tohoto fenoménu, znamená to, že musíme hledat příčiny ustrnutí výzkumu především u sebe, ve vybraných metodách a cestách a především v dominující verzi objasnění fenoménu a nesvalovat vše na tajné služby nebo organizaci vědeckého paradigmatu.

Vysloveně tuto bezvýchodnost v porozumění podstaty fenoménu mnozí badatelé dnes spojují s krizí systému ufologie. Podotýkám, že podobnou krizi mají i jiné paranauky jako parapsychologie, anomalistika a fantomologie, tedy obory, které jsou blízké ufologii především hloubkou podstaty popisovaných jevů.

Dovolím si podotknout, že problémy systémové krize v ufologii a v druhých paravědách leží v oblasti společných zájmů těchto paravěd.

Především upozorním na strukturní nedokončení většiny (výjimkou může být parapsychologie) paranauk, jejich nejednotnost a samostatné bádání. Každá paravěda si vybrala svůj předmět výzkumu a setkala se s problémem popisu a stanovení podstaty zkoumaných fenoménů v rámci vlastních vypracovaných postavení a směrnic.

V etapě formování paranauk jejich nezávislý rozvoj byl zákonitý. Ovšem co se týká míry proniknutí k podstatě a poznání hybných sil zkoumaných fenoménů, stala se očividným nutnost jejich těsné vzájemné spojitosti.

Zvláště dnes se očividně rýsují krajnosti ve zkoumání anomálních jevů. Pro porozumění a formulování problému, v dalším rozvoji poznání fyzikální podstaty anomálních jevů (AJ) je třeba komplexní přístup a analýza všech anomálních jevů: ufologických, parapsychologických, fantomologických, včetně náboženských fenoménů v jejich dialektické jednotě (ve vzájemných vztazích, průnicích, vlivech apod.)

Kromě tohoto důležitého principiálního metodologického kroku, vidíme další nevyhnutelnost v napravení dosud chybné ignorance a pohrdání ve vztahu k různým náboženským směrům, přesněji k informacím, skrytým v jejich společných základních podstatách. To je velmi důležité. Tento krok může být bolestivý, ale je ho třeba udělat a přestoupit přes dlouhodobé stereotypy a předpojatost ze strany vědy.

To neznamená, že se mohou nekriticky přijímat náboženské nebo mystické směry. V žádném případě. Řeč je o analýze základních, společných prvků podstat těchto zážitků.

Musíme se podívat na kořeny vědomostí i staleté tradice všech náboženských vyznání a na mnohé okultní a mystické učení, která se formovala po tisíciletí. Na ty společné vědomosti, které leží v jejich základech. Proanalyzovat ohromnou náboženskou, duchovní a historickou zkušenost lidstva pro hledání podstaty prvotní příčiny formulování identických nebo blízkých náboženských pohledů u různých národů o vizuálně neviditelném „paralelním“ světě.

Z vědeckého úhlu pohledu na svět to znamená pozorně a komplexně se podívat na neuvěřitelné fenomény v různých koncích planety. Jde např. o jevy poltergeistu i fenoménů přízraků a fantómů, dalších možností člověka, neviditelné tajemné energetické prameny schopné navodit obrazy i vidění jak na filmu, tak i bezprostředně v mozku člověka mimo smyslové receptory.

Jmenovitě komplexní rozbor všech anomálních jevů a také spojení s nábožensko – duchovní zkušeností získané lidstvem ve společný vědecký systém pohledů, může podle našeho názoru být základním metodologickým principem umožňujícím nakonec dovršit rozhodný krok v poznání podstaty hybných sil AJ. Fakticky jde řeč o zformulování „Nové ufologické doktríny“, která by sloučila do sebe vše pozitivní, co nahromadila lidská mysl a lidská zkušenost za tisíciletí rozvoje naší civilizace přímo nebo nepřímo při styku s AJ.

V takovém přístupu je vidět principální východ ze systémové krize, který se rozšířil ve všech paranaukách a zastavil samotný proces výzkumu AJ. Podle našeho názoru je třeba v tomto směru jmenovitě soustředit vědecké hledání pravdy o podstatě a o silách AJ a UFO a doufáme, že na to obrátí pozornost i mnozí výzkumníci pracující v avantgardních směrech současné vědy.

Jevgenij Sidorov, Riga, Lotyšsko 16.9. 2002

UFOLATS, http://www.ufo.lv

překlad Věra Drobečková